Při výběru materiálů pro realizace vašich projektů vycházíte především z místních zdrojů. Proč je tento aspekt natolik důležitý?
Žijeme v krásné krajině, v krásném prostředí. Musíme si uvědomit, že máme z čeho čerpat. V práci, i když nejen v ní, vyznávám princip přirozenosti. Aby zahrada byla v jednotě s místem, kde se nachází, je důležité sáhnout po rostlinách i materiálech, které jsou v okolí přirozené, pravdivé. Taky je zde aspekt ekologie a ekonomie. Proč přes půl planety vozit tropické dřevo na terasu, když můžeme použít náš původní dub? Proč se pídit po okatě bílých kamenech z Itálie, když nejhezčí v zahradě bude stejně kámen z nedalekého lomu? Krása, ekologie, ekonomie a přirozenost jdou v souladu s místními zdroji.
Snažíte se vyhýbat takzvaným „pseudo módním trendům“. S jakými nejhoršími „pseudotrendy“ jste se v zahradní architektuře během vašeho profesionálního života setkal?
Tady bych se nejdříve pozastavil nad terminologií. Co jsou vlastně trendy? Je to mainstream, hlavní proud, a ten je bohužel často špatný. Vnímám dvě roviny nesprávných trendů. Jedna vychází ze zahradnické profese, když se nějaký postup nebo princip přenese, kam nepatří. Příkladem jsou zelené výsadby podél dálnic, kde se začaly používat protirůstové netkané textilie. Tam mají svoje opodstatnění. Ale v malých privátních zahradách je to tragédie. Rostliny se nemohou zapojit, svobodně růst. Další tragédií je používaní dílčího „backroundového“ prvku jako hlavního nositele designu a estetiky. Příkladem je mulčovací kůra, která má sloužit jenom jako pomůcka v prvních letech po založení. Ještě horší je snad barevná mulčovací kůra a vytváření jakýchsi pitoreskních tvarových a barevných kombinací. Podobně je to se štěrkovými plochami. Problémem jsou často i terénní modelace. Lidem zbude výkopová hlína, a protože šetří za odvoz na skládku zeminy, tvoří si kopečky a muldy i na rovině, kam prostě nepatří. Můžu pokračovat skalkami a potůčky v rovném terénu, napodobeninami japonských nebo provensálských zahrad bez hlubší znalosti kontextu. Pak je tady rovina materiálového dizajnu. To, co mě bolí, jsou falešné materiály, od umělohmotných dřev přes betonové trámy až po plastové kytky a umělý trávník. Šíří se to pod vlajkou bezúdržbovosti, a to je bohužel pro řadu lidí stále silný argument.
Máte jako zahradní architekt svůj sen? Projekt, který byste chtěl jednoho dne zrealizovat?
Ty sny vlastně žiji, postupně přicházejí. Líbilo by se mi například řešit velké přírodně krajinné celky, postavené na původních porostech a rostlinách, s bažinami, řekami nebo potoky. A mohlo by se to dít ve Skandinávii, kde se seznámím i s lidmi, kteří přemýšlejí jinak. Vyměníme si přístup k životu a k architektuře, vzájemně se obohatíme. Rád bych si také navrhl pěknou střešní zahradu v New Yorku na Manhattanu a utkal se tak s nejvyšší konkurencí, která v této oblasti je.